Hoe kies je een grafisch ontwerper?
Je hebt besloten dat je eigenlijk wel toe bent aan een nieuw logo en huisstijl. Je logo en huisstijl zijn wat verouderd en stralen niet uit wat jij als ondernemer wilt uitstralen. En dan? Er zijn zoveel verschillende partijen waar je terecht kunt, van grote communicatiebureaus tot kleine zelfstandigen. Hoe kies je een grafisch ontwerp bureau dat echt bij je past?
Logo en huisstijl van de ontwerper
Spreken het logo en de huisstijl van de ontwerper zelf je aan? Een grafisch ontwerper heeft vaak een eigen stijl die terug komt in zijn of haar werk. Het is belangrijk dat die stijl jou aanspreekt. Dit is natuurlijk een inkoppertje, maar het zou zonde zijn als je er tijdens het ontwerpproces achter komt dat het toch niet helemaal is wat jij zoekt.
Bekijk de portfolio van de grafisch ontwerper
Staan er veel opdrachten in de portfolio? Zijn die heel divers of lijkt alles een beetje op elkaar? En nog belangrijker, spreekt het werk je aan? Zijn het telkens maar korte opdrachten of komen klanten na bijvoorbeeld logo ontwerp terug voor visitekaartjes, reclamemateriaal, flyers en brochures? Een tevreden klant komt terug.
Check de website van de grafisch ontwerper
Heeft hij of zij een goede, professionele website waar je makkelijk kunt vinden wat je zoekt? Het is in 2014 heel erg belangrijk om een goede, gebruiksvriendelijke en natuurlijk mooie website te hebben. Hiermee onderscheid je je van de concurrent en maak je van bezoekers klanten. Als een grafisch ontwerper dit zelf niet heeft, kun je je afvragen hoe de ontwerper dit voor jou gaat realiseren. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij het zo druk heeft met tevreden klanten dat hij geen tijd heeft voor zijn eigen website.
Neem contact op voor een goede eerste indruk
Als je een grafisch ontwerper hebt gevonden die je wel aanspreekt, kun je contact opnemen met hem of haar. Stel vragen over de werkwijze en natuurlijk de prijs. Is de ontwerper prettig in de communicatie? Reageert hij of zij snel op jouw e-mails? Dit geeft vaak aan hoe de communicatie tijdens jouw opdracht zal verlopen.
Laat je niet altijd verleiden door de prijs
Er zijn veel prijsvechters op de markt. Dit kan prima zijn als dit past bij je doel of als je weinig geld te besteden hebt, maar denk er wel aan dit zijn uitwerking heeft op het uiteindelijke eindproduct. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er dan weinig correcties gedaan kunnen worden, hier is immers weinig tijd voor ingecalculeerd. Dit hoeft niet voor problemen te zorgen, als je dit maar bespreekt en je jezelf goed voorbereidt voor een zo efficiënt mogelijke samenwerking.
De meeste grafisch ontwerpers besteden graag wat meer tijd aan het proces om tot een echt goed ontwerp te komen. Ben je nieuwsgierig hoe zo’n proces er uit kan zien? Lees dan eens dit artikel over logo ontwerpen.