Een huisstijl laten maken, hoe gaat dat in zijn werk?

Posted by on Mar 10, 2014 in Logo en huisstijl | No Comments

Als je eenmaal een grafisch vormgever hebt gevonden die je aanspreekt begint een leuk en spannend proces: je nieuwe huisstijl wordt ontworpen.

Een huisstijl laten maken, hoe gaat dit hele proces in zijn werk en hoe kan jij er het meeste uithalen voor jouw bedrijf?

Huisstijl laten maken – de voorbereiding

Een grafisch vormgever is opgeleid om te kunnen maken wat jij mooi vindt en wat bij jou bedrijf en doelgroep past. Toch is het verstandig om goed beslagen ten ijs te komen en een duidelijk idee te hebben van wat je wilt (of juist absoluut niet wilt). Helemaal als je kiest voor een vormgever met een concurrerende prijs, is er vaak weinig tijd ingecalculeerd voor correcties en aanpassingen. Het is daarom erg belangrijk dat je van tevoren je research doet.

Zoek naar voorbeelden van wat je wel of niet mooi vindt

Hierdoor heeft de ontwerper helder wat jij wel en niet mooi vindt en wat hij vooral absoluut niet moet maken.

Bedenk alvast wat van kleuren en vormen

Dit geeft richting aan het gesprek. Het kan natuurlijk zo zijn dat je hier uiteindelijk helemaal niet op uit komt.

Een goede grafisch vormgever maakt wel eens keuzes die jij als klant misschien niet direct had bedacht, omdat hij of zij weet dat je zo een betere uitstraling krijgt, je zo meer onderscheidt of je doelgroep beter bereikt.

Bedenk goed wat je wilt uitstralen naar je klant

Ga jij voor exclusiviteit en de beste service of ben je een prijsvechter? Wil je betrouwbaarheid uitstralen of juist fris en hip overkomen? Deze keuzes zorgen voor essentiële verschillen in je uiteindelijke huisstijl.

Heb helder wie je doelgroep is

Voor wie is zijn het logo en de huisstijl bedoel? Een huisstijl voor de financiële dienstverlening ziet er heel anders uit dan die voor een webshop in taartartikelen of kinderspeelgoed.

De eerste kennismaking

Bij een eerste gesprek met de vormgever gaar het meestal over wat je wil bereiken met je huisstijl, het doel, de doelgroep, de uitstraling van je bedrijf en wat je mooi vindt. Sommige vormgevers laten jou ook voorbeelden zien van logo’s, kleuren en lettertypes om jouw reactie te zien.

Tip: Heb het concreet over de prijs en bespreek het proces
  • Wat zit bij de prijs inbegrepen?
  • Hoeveel voorstellen krijg je?
  • Hoeveel correctierondes zijn er?
  • En wat nou als de vormgever helemaal de plank mis slaat?
  • Wanneer wordt het eindproduct uiterlijk opgeleverd?

De eerste ontwerpen

Als je meerdere voorstellen krijgt zijn dit waarschijnlijk hele verschillende. Schrik niet als er één bij zit die je echt niet mooi vindt. Vaak wordt dit gedaan om duidelijkere keuzes te kunnen maken welke kant het logo op moet.

Kijk er even wat langer naar en laat het even bezinken. Vraag anderen wat ze er van vinden. Misschien had jij iets in je hoofd waar je in de eerste instantie naar neigt, maar is een ander voorstel echt beter meer onderscheidend.

De mening van anderen is belangrijk, maar blijf ook bij je eigen gevoel. Jij laat een nieuwe huisstijl maken voor jouw bedrijf, jij moet er dus helemaal achter staan.

Aanpassingen

Vaak kies je uit het voorstel één logo/huisstijl waar de ontwerper mee verder gaat. Wil je hieraan nog wat veranderd hebben, zoals een ander lettertype of kleur? Geeft dit dan vooral aan. Je kunt vragen of de vormgever het logo van jouw keuze in meerdere kleuren wilt maken zodat je kunt zien hoe dit uitpakt.

Probeer duidelijk te formuleren wat je aangepast wilt hebben. Doe dit bij voorkeur telefonisch of in een persoonlijk gesprek, dan weet je zeker dat jouw opmerkingen zo geïnterpreteerd worden als jij bedoelt.

Vind je het moeilijk om te beargumenteren wat je wel mooi vindt? Streep dan stuk voor stuk weg wat je niet mooi vindt.

Het definitieve ontwerp

Ben je tevreden over het voorstel? Aan de hand daarvan wordt de rest van de huisstijl gemaakt. Ook hier kun je weer wat correcties op geven, maar meestal heeft de grafisch vormgever nu een goed beeld van wat jij mooi vindt en levert dit weinig problemen op.

Als je ze niet vanzelf krijgt, vraag om alle bestanden. Voor de drukker, om te printen, voor online gebruik, in pdf en het originele vormgeversbestand. Zo heb je alles in één keer en kun je altijd bij de juiste bestanden van jouw huisstijl.

Weten hoe een huisstijl laten maken bij Prestige Design in zijn werk gaat? Neem dan vooral contact op.