Logo ontwerp: van eerste schets tot eindproduct
Een uniek en goed doordacht logo ontwerpen is niet eenvoudig. Aan een logo ontwerp gaan diverse denkprocessen en schetsen vooraf. Vandaag neem ik jullie mee in mijn creatieve proces, van eerste schetsen tot definitief logo.
Natuurlijk Paarden is een startende online community over natuurlijk paarden houden en alles wat daarmee te maken heeft. De eigenaresse van de community wilde een fris en origineel logo.
Natuurlijk paarden houden kan een hoog ‘geitenwollen sokken effect’ hebben op mensen. Zij wil dit juist een beetje hipper maken en hiermee meer mensen aanspreken en kunnen inspireren tot deze manier van paarden houden.
De eerste schetsen
De eerste schets voor het logo ontstond uit het idee om de natuur terug te laten komen in het logo. Dit door de vorm van een blad en een abstracte vorm van een paard te combineren. Helaas bleek het logo waar ik naartoe werkte al te bestaan en moest ik een nieuwe weg inslaan.
Logo ontwerp: stap 2
De nieuwe schetsen ontstonden door de afbeelding van het paard uit de eerste schetsfase te combineren met de letter N van Natuurlijk. Op deze manier ontstaat er een verbeelding van Natuurlijk Paarden zonder een directe verwijzing naar de natuur nodig te hebben, wat mij in eerste instantie meer vrijheid gaf om een nieuwe beeld te creëren. Er ontstond een onderzoek naar een goede relatie tussen paarden, beeld en lettertypen.
Beeld en lettertypen
Uiteindelijk koos ik voor de DIN als lettertype. Een modern en strakke letter, die in combinatie met het wat sierlijkere paard een mooie combinatie vormt.
De volgende stap was om een manier te vinden de natuur wat duidelijker terug te krijgen in het logo. Na een breed onderzoek kwam ik uit op 2 mogelijkheden. Het logo in plaats van een vierkante vorm een organisch vorm geven die veel wegheeft van een blad, of het logo in een groene kleur zetten.
Het definitieve logo
De organische vorm van het logo zorgt al voor genoeg verwijzing naar de natuur dat het logo in een natuurlijke kleur zetten teveel van het goede werd. Vandaar mijn keuze om het logo een moderne, opvallende kleur te geven.
Uiteindelijk ontstaat er een perfect uitgebalanceerd beeld dat ondanks de moderne, abstracte vorm precies vertelt waar Natuurlijk Paarden zich mee bezighoudt zonder dit allemaal in één oogopslag te verklappen.
Eindresultaat: een tevreden klant
In de eerste instantie moest de klant even wennen aan de niet ‘natuurlijke’, zij had bijvoorbeeld groen en bruin in haar hoofd. Van deze traditionele kleuren maken veel mensen in de branche gebruik. Juist door hiervan af te wijken word je een onderscheidende speler in de markt.
Ook door de kleuren zo te maken dat ze mooi combineren met bijvoorbeeld een groene achtergrond op de website, kan het oorspronkelijk gewenste groen toch nog worden gebruikt in de complete huisstijl en uitstraling naar buiten toe.